Éghajlat
A globális klímaváltozás a társadalmat és a környezetet fenyegető egyik legégetőbb jelensége századunknak. A klímaváltozás, ha az azt okozó üvegházgázok (ÜHGk) kibocsátása a jelenlegi mértékben folytatódik, várhatóan óriási károkat és alkalmazkodási költségeket fog okozni néhány évtizeden belül, és szakértők szerint azonnali és radikális lépések nélkül a folyamatok visszafordíthatalanná válnak. Ezért a MAKK, azon meggyőződésével összhangban, hogy a társadalom tagjainak viselkedése egy megfelelő ösztönzőrendszerben a kívánatos irányba terelhető, a klímaváltozás közgazdasági vonatkozásaival kapcsolatos kutatási és tanácsadói tevékenységét a legfontosabb stratégiai területei közé sorolja. A MAKK munkatársainak szilárd meggyőződése, hogy az emisziókereskedelem egy olyan szabályozóeszköz, melynek jelentős helye van egy optimális ösztönzőrendszerben. Azáltal, hogy a döntéshozók korlátot szabnak a CO2 és egyéb üvegházgázok kibocsátásának, egyúttal keresletet is teremtenek erre, és így az ÜHGk légköri elhelyezésének piaci ára alakul ki. Emiatt az ÜHGk kibocsátási lehetősége egy értékes termelési tényezővé válik, melyeket így megkerülhetetlenül be kell vonni a döntéseket befolyásoló elemek közé. Másrészről a kibocsátási jogok kereskedelme lehetővé teszi, hogy a kibocsátáskorlátozási célok a legkisebb társadalmi összköltséggel legyenek elérhetők, ami rendkívül fontos szempont annak érdekében, hogy a döntéshozókat és a piaci szereplőket meg lehessen nyerni a klímaváltozás elleni küzdelem ügyének.
A MAKK 1998 óta folytat klímaváltozás elleni stratégiákkal, a Kiotói Jegyzőkönyv implementálásával (különös tekintettel a rugalmassági mechanizmusokra) kapcsolatos kutatásokat, és az Európai Emissziókereskedelmi Rendszer tervezési fázisától kezdve elemzői és tanácsadói tevékenységgel támogatja mind a közösségi és a magánszektort. A MAKK aktív szerepet játszott ezeknek a nemzetközi szabályozásból eredő eszközöknek a hazai bevezetésében és további alakításában. A továbbiakban kérjük, tekintse meg klímaváltozással és emissziókereskedelemmel kapcsolatos projektjeink összefoglalóit. Szintén szíves figyelmébe ajánljuk piaci szereplők részére nyújtott konzultációs szolgáltatásainkat.
EU emisszió-kereskedelmi rendszer - kapacitásfejlesztési konferencia és workshop (2003)
A Center for Clean Air Policy (CCAP, egy Washington, Prága és Kijev bázisú kutatóhálózat) koordinálta konzorcium tagjaként, az EU DG Environment megrendelésére a MAKK egy kétnapos konferenciát szervezett annak érdekében, hogy segítse a gazdasági szereplők és a közigazgatás felkészülését az EU 2005-től induló üvegházgáz emissziókereskedelmi rendszerére.
Tovább »A regiszter használata az üvegházgáz kötelezettségek és a kedvező ÜHG vagyonkezeléssel kapcsolatos stratégiai döntésekben (2004)
A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium részére megvizsgáljuk milyen feltételek mellett támaszkodhat a kormányzat az emissziós jogok regiszterére, keresve az optimális nemzeti stratégiákat az ÜHG vagyonkezelés céljából.
Tovább »Bizonyos ágazatok üvegházgáz-kibocsátási jövőképe 2013-ig a KvVM részére (2004)
A MAKK egy kutatócsoport tagjaként a KvVM részére néhány évre visszamenőleg kiszámította, illetve 2013-ig előrejelezte a gazdaság bizonyos ágazatainak üvegházgáz-kibocsátását.
Csatolmány | Méret |
---|---|
REKK MAKK UHG prognozis.pdf | 1.81 MB |
Support for the implementation of the Kyoto Protocol - National Registries (2003)
MAKK registry final report 2003.pdf
Csatolmány | Méret |
---|---|
MAKK registry final report 2003.pdf | 572.86 KB |
Dunaferr Rt - felkészülés az EU üvegházgáz emissziókereskedelmi rendszerére (2003-2004)
Megvizsgáltuk, milyen lehetőségeket és kockázatokat tartogat az EU üvegházgáz emissziókereskedelmi rendszere a legnagyobb magyar acélipari vállalat, a Dunaferr Rt részére.
Tovább »Az Európai Unió emissziókereskedelmi direktívájának (2003/87/EC) hazai implementálásával kapcsolatos teendők felmérése (2003)
A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium részére számba vettük milyen alapvető stratégiai, intézményfejlesztési és egyéb teendőket kell elvégezni ahhoz, hogy Magyarország hatékonyan implementálja az EU 2003/87/EC emissziókereskedelmi Irányelvet úgy, hogy közben „kiotói céljait” is hatékonyan teljesítse, másrészt hogy a magyar vállalatok optimálisan tudjanak bekapcsolódni a 2005-től induló üvegházgáz emissziókereskedelmi rendszerbe.
Tovább »Bakonyi Erőmű — ajkai biomassza JI projekt (2003)
A Bakonyi Erőmű Ajkai Erőművének a holland kormányhoz benyújtott biomassza projekt Együttes Végrehajtás (Joint Implementation, JI) pályázata fő részeként a MAKK készítette el a pályázat ún. „project design document”-jét (PDD).
Csatolmány | Méret |
---|---|
MAKK Bakony PDD.pdf | 740.63 KB |
Bakonyi Erőmű Rt Stratégiai ÜHG gazdálkodási tanácsadás (2002-2003)
Stratégiai tanácsadást végeztünk a Bakonyi Erőmű Rt részére az EU üvegházgáz emissziókereskedelmi rendszer, a kiotói Együttes Végrehajtás (JI) mechanizmus és a formálódó nemzetközi forgalmazható zöldbizonyítvány piacok vonatkozásában.
Tovább »